Megéri-e kiállításokra és vásárokra járni?

Ez a kérdés sok kisvállalkozást és nagyvállalatot foglalkoztat manapság. Valójában azonban nincs helyes vagy helytelen válasz ezzel kapcsolatban. A kérdés ugyanis két részre bomlik. Egyfelől: Miért vesz részt vállalatunk kiállításokon és vásárokon? - és amennyiben erre nem tudunk választ adni, valószínűleg nem is érdemes ott lennünk e rendezvényeken. Másfelől: Megengedhetjük magunknak, hogy időt és pénzt áldozzunk a részvételre? Márpedig ha erre a két kérdésre tudjuk a választ, nagyjából már azt is tudnunk kell, mennyire fontos szerepet játszanak a kiállítások és vásárok vállalkozásunk életében.

Sokak igencsak pozitívan nyilatkoznak a kiállításokon történő részvétellel kapcsolatban, míg mások szerint az egész pusztán idő- és pénzpocsékolás. Azt pedig csupán feltételezhetjük, hogy azok, akik negatív tapasztalatokat szereztek a vásárokon, minden valószínűség szerint (1) nem a megfelelő rendezvényen voltak, (2) nem voltak kellően felkészülve, (3) nem a megfelelő képviselőt küldték, és (4) többet költöttek, mint amennyit megengedhettek volna maguknak. Aranyszabályként éppen ezért csak azt ajánlhatjuk, hogy a részvétellel kapcsolatos döntés meghozatala előtt készítsünk stratégiai tervet, amelyben megfogalmazzuk, mik a célkitűzéseink a kiállítással kapcsolatban, valamint milyen átfogó eredményekre számítunk a részvételnek köszönhetően. Mielőtt azonban továbbmennénk a vásárokon történő részvételt támogató érvek sorában, meg kell említenünk még egy dolgot. Az érintett kiállításról vagy vásárról ugyanis egyetlen dolgot kell előzetesen megtudnunk. Mely célpiacot szólítja meg? Tudniillik amennyiben szoftverekkel foglalkozunk, kizárólag szoftver kiállításokon érdemes részt vennünk. Kizárólag olyan kiállításokon és vásárokon legyünk ott, amelyek közvetlenül vállalatunk tevékenységi körére fókuszálnak.

Minél felkészültebbek vagyunk, és minél inkább tudjuk, mi a célunk az adott rendezvényen való részvétellel, annál jobb eredményre számíthatunk. Vegyük azonban figyelembe, hogy egy kiállításra vagy vásárra történő felkészülés nem csupán egyheti munka. Egy átfogó kiállítási terv elkészítése tömérdek időt és tervezést igényel. Ennek során csapatmunkában kell összegyűjtenünk és szelektálnunk az arra vonatkozó ötleteket, hogyan tudjuk leghatékonyabban reprezentálni és népszerűsíteni vállalatunkat. Számos dologra ügyelnünk kell, a standunk megjelenésétől a kínálatunkon át addig, hogy miről fogunk beszélni, mi lesz a kiállításunk témája, milyen anyagokat nyújtunk a résztvevőknek, előkészítjük-e a sajtóanyagot, készülünk-e prezentációval, stb.

A részvétel megszervezése tehát hatalmas munka, azonban álljon itt 6 érv, amiért a kiállítások és vásárok mégis megérik a beléjük fektetett időt és erőfeszítéseket:

1. Kapcsolatépítés

A kapcsolatépítés egy vállalat bővítésének egyik leghatékonyabb módja. A vásáron való részvétellel esélyünk nyílik, hogy a szakmában működő más szervezetekkel is megismerkedjünk. Előttünk a lehetőség, hogy üzleti kapcsolatokat építsünk ki, és megtaláljuk a megfelelő marketingcsatornákat.

2. Vállalatkép közvetítése

A kiállításnak köszönhetően átfogó képet nyújthatunk vállalatunkról a potenciális ügyfelek és beszállítók számára. Partnereink a rendezvényen közvetített képből következtetéseket fognak levonni vállalatunk egészére vonatkozóan. A vállalat megjelenítése során éppen ezért ügyelnünk kell arra, hogy ez a kép egységes és következetes legyen, így az ügyfelek könnyebben emlékeznek majd cégünkre. Részvételünkkel személyesen győzhetjük meg partnereinket még akkor is, ha szolgáltató iparágban működvén vállalatunkról addig semmilyen kézzelfoghatót nem tudtak meg.

3. Célcsoportunk elérése

Amennyiben a megfelelő kiállításon veszünk részt, célcsoportunk mindenképpen jelen lesz. Éppen ezért ez az az alkalom, amikor megcsillogtathatjuk képességeinket és népszerűsíthetjük cégünket. Akár egy egyedülálló új terméket kívánunk bemutatni, akár csak ismertségünket szeretnénk erősíteni, egy kiállítás vagy vásár minden esetben remek alkalom, és közben célközönségünk elérésében is biztosak lehetünk.

4. Potenciális befektetők keresése

Számos befektető azért keresi fel a kiállításokat és vásárokat, hogy befektetéseinek körét bővítse, ezért érdeklődéssel járják körbe a rendezvényeket, új lehetőségeket keresve. Amennyiben tehát befektetőket keresünk, egy kiállításon történő részvétel remek alkalom lehet ilyen kapcsolatok kiépítésére.

5. A konkurencia feltérképezése

Régen azt tartották, az újdonságok feltérképezése a kiállításokon való részvétel legfőbb célja. Valójában azonban a vállalatok és egyéb résztvevők nem ezért járnak vásárokra. E rendezvényeken való részvétel legfőbb oka ugyanis sokkal inkább annak felderítése, mit csinál és mivel foglalkozik a konkurencia. A tulajdonosok és a menedzsment ideális esetben már a kiállítás előtt rég ismeri a legújabb piaci trendeket, azonban mindig megtudhatunk valami újat azzal kapcsolatban, mit csinálnak, mit vásárolnak, merre tekintenek és mit terveznek a versenytársak. Ezt az értékes információt pedig felhasználhatjuk a tervezés során, és egy lépéssel előtte járhatunk versenytársainknak.

6. Forgalomnövelés és vevőkörbővítés

Miután a kiállítás közönsége célcsoportunk tagjaiból kerül ki, nincs is jobb lehetőségünk új ügyfelek szerzésére és értékesítésre. Amennyiben egyetlen célunk eladásaink növelése és új vásárlók megnyerése, lényeges, hogy tegyük lehetővé az eladást, azaz termékünk álljon rendelkezésre. Ha pl. testápolót árulunk, kérjük meg a résztvevőket, hogy próbálják ki a krémet, majd adjuk el nekik a terméket. Nagyobb megrendelések esetén azonnal ügyfélszámlát nyithatunk a vevőnek, valamint a mennyiségre való tekintettel kedvezményt ajánlhatunk fel. A lehetőségek kimeríthetetlenek, és némi kreativitással hatalmas sikereket érhetünk el.

A kiállítások remek alkalmat nyújtanak, hogy hírét keltsük cégünknek. Részvételünkkel ugyanis olyan emberek társaságába kerülünk, akik mind meghatározott céllal és okból vannak jelen. Nevezetesen hogy érdekeltek a kiállítás vagy vásár által érintett termék- vagy szolgáltatási szegmensben. Eladóként így lehetőségünk nyílik képet alkotni vállalatunkról, bemutatni szolgáltatásainkat és termékeinket, személyesen beszélni a lehetőségekről, és egyúttal kiépíteni egy fontos kapcsolatrendszert. A kiállítások és vásárok továbbá segítenek a konkurencia helyzetének és ajánlatának feltérképezésében, amelynek köszönhetően összemérhetővé válik teljesítményünk és fenntarthatjuk versenyképességünket.



(Joelene Orlando, az eMarketing Answers tanácsadójának cikke alapján a fordítást Gaborják Éva készítette. Forrás: www.marketinginfo.hu)